Klädbyte

Människor är krångliga varelser.
    Dom har ingen päls på kroppen. Därför tar dom på sig tygstycken som dom kallar kläder. Annars fryser dom när dom går ut. En del tar till och med på sig konstgjorda pälsar. Detta tycker jag är oerhört korkat!
    Dom har tunna tygstycken på sig inne också, men det tror jag inte beror på att dom fryser, utan på att dom skulle skämmas som hundar för att visa sina nakna kroppar om det kom nån och hälsade på.
    Förstår jag mycket väl.
    Skulle jag också göra.

Om människorna hade päls som växte på kroppen av sig själv skulle dom inte behöva hålla på med att ta på sig och av sig kläder.
    På vintern tar det hur lång tid som helst för dom att hålla på med det där. När Matte och jag ska gå ut måste jag vänta på henne tills hon fått på sig allt, tygstycken på bakbenen, stort tygstycke på kroppen och frambenen, och så ett till däruppe för ett är för lite, sen ska hon ha ett litet tygstycke på huvudet och två säckar på framtassarna.
    Och så förstås dom klumpiga grejerna som kallas skor, på baktassarna.

Nä, tacka vet jag detta intelligenta klädsystem som jag har. Det sköter sig själv. Just nu sköter det sig väldigt mycket. Min tjocka fina vinterpäls faller av i stora tussar. Det gillar inte Matte, för då måste hon köra runt med Stora Brummen.
    Därför försöker hon förebygga pälstussar på golvet genom att borsta mig. Både på morgonen och kvällen. För all del, hon kan få hållas. Det är rätt skönt när hon drar igenom pälsen med den där borstgrejen.
    För en sak är mindre kul med att pälsen tappar sig själv: det kliar så in i bängen!

image88  image89

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0