Namnkunnigt

Manook!
Det är jag.
Matte gav mig det namnet innan jag ens fanns.
Hon skulle ha en malamute som heter Manook.
Hon hittade på det namnet själv, säger hon.
Men det finns faktiskt. En del människor i andra länder heter Manook.

Men jag vet varför hon kom på just det namnet till mig.
Det betyder Mästare!
På det intergalaktiska språket irdin.
Det fick hon veta när jag hade varit hos henne rätt länge.
Då blev hon spak. Hon såg på mig liksom väldigt ödmjukt.

Jag heter något annat också. I mina ID-papper (haha, hundar har också det) är det tydligt skrivet att jag är Iasaks Qeeraq. Och så har jag ett person hundnummer, som står där vid namnet.
Iasak är min Gammelhusse, eller typ, stället där jag är född. Efternamnet, fastän det står först. Alla mina syskon heter också Iasak.
Qeeraq låter väl okej. Men nu råkar jag veta (jag har gjort efterforskningar) att en qeeraq är en slags fisk. På Grönland. På svenska heter den havskatt.
Så ursäkta, jag förstår inte vitsen.
Att döpa en fisk till katt och sedan en hund till fisk.

Jag föredrar Mästare.


image12

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0