Polariteter

Vissa saker klarar min tanke inte av att greppa samtidigt.
De står för långt ifrån varandra.
Fenomenet uppstår alltid när jag försöker läsa kvällstidningarna på webben.

Ett exempel bara, ett enda, på dessa kontraster:
  • Kvinna stenad till döds i Somalia
  • Ljungbergs lön 6,7 miljoner i månaden.
Kvinnan var dömd för äktenskapsbrott och hade enligt uppgift från myndigheterna "gått med på" att straffas. Men hon grät och gjorde motstånd när hon leddes fram till platsen för avrättningen.

Ljungberg spelar  fotboll.
(Björn Ranelid protesterar i en artikel upprört emot att idrottsmän ska ha sådana fantasilöner.
Han anser att författare ska ha dem istället.)

Jag klarar faktiskt inte att smälta att ovanstående informationer samsas sida vid sida i nyhetsflödet. Och att det mest uppseendeväckande har det minsta utrymmet och försvinner snabbast.
Jag förstår inte prioriteringarna och jag sörjer över ignoransen.
Inte bara hos tidningarna, utan hos oss alla som inte förändrar våra krav på vad som är viktigt och inte viktigt.







Kommentarer
Postat av: Vida

Ja verkligen. Själv så läser jag mindre och mindre nyheter (till skärmflygarens förtvivlan) för jag känner att de skriver inte om det som intresserar mig ändå i många lägen.



Lev väl!



Liv

2008-10-28 @ 21:02:56
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Vida

Har förresten länkat till även denna blogg bland mina favoriter. Om det inte känns ok så säg till.



/Liv

2008-10-28 @ 21:06:38
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0